Ten artykuł jest o Simologii. The Sims 3 The Sims Średniowiecze The Sims 4

Cechy osobowości (charakteru) – jeden z elementów simologii występujący w The Sims 2: Zwierzaki na konsolę Game Boy Advance, The Sims 3, The Sims Średniowiecze oraz The Sims 4.

W pierwszej i drugiej części gry cechy występowały jako osobowość. System polegał na punktach, dzięki którym wybierało się cechy Simów. Im więcej punktów miał w danej kategorii, tym bardziej miał taką cechę.

W The Sims 3 niemowlęta i małe dzieci mogą mieć tylko dwie cechy, dzieci - jedynie trzy, nastolatkowie - cztery, a młodzi dorośli i starsi - pięć, sześć lub siedem (z nagród szczęścia życiowego i studiów w dodatku Studenckie życie). W tej części gry wystepują ukryte cechy zależne od zawodu rodziców Sima.

W The Sims 4 Sim posiada cechy podstawowe, podobne do tych z trzeciej części gry - dziecko posiada jedną, nastolatek dwie, a młody dorosły, dorosły i senior trzy. Dodatkowo nastolatkowie i starsi od nich Simowie otrzymują po jednej bonusowej cesze wraz z wybraną aspiracją. Kolejną mogą otrzymać po jej wypełnieniu. W tej części cechy kupowane za punkty satysfakcji (poprzednio znane jako punkty szczęścia życiowego), takie jak Uważny, są ukazywane na panelu Sima razem z cechami osobowości. Niemowlęta nie posiadają żadnych cech.

W The Sims Średniowiecze każdy Sim ma dwie cechy i jedną fatalną wadę.

Gdy Sim rodzi się albo zmienia grupę wiekową na dziecko, nastolatka lub młodego dorosłego, ma możliwość otrzymania kolejnej cechy. Może ją wybrać gracz, jeżeli dobrze opiekował się danym Simem lub, jeśli nie, gra sama losowo wybierze Simowi kolejną cechę.

Spis cech osobowości

The Sims 2: Zwierzaki (na konsole)

  • TS2ZGBA Cecha Active.png Active - lubi ćwiczyć.
  • TS2ZGBA Cecha Creative.png Creative - jest kreatywny.
  • TS2ZGBA Cecha Friendly.png Friendly - jest przyjacielski.
  • TS2ZGBA Cecha Neat.png Neat - lubi czystość.
  • TS2ZGBA Cecha Outgoing.png Outgoing - jest otwarty, lubi przebywać z innymi Simami.
  • TS2ZGBA Cecha Serious.png Serious - jest poważny.

The Sims 3

  • Cecha ambitny.png Ambitny - częściej zdobywa awanse w pracy i dostaje podwyżki.
  • Cecha artysta.png Artysta - szybciej uczy się umiejętności związanych ze sztuką, tj. malarstwa, gry na gitarze i pisania. Lubi chodzić do galerii sztuki. Sprzeczne z cechą Nie lubi sztuki.
  • Cecha arogant.png Arogant - uwielbia komplementy i przeglądanie się w lustrze oraz posiadanie bogatych przyjaciół. Sprzeczne z Łatwo się zachwyca.
  • Cecha boi się wody.png Boi się wody - Sim nie lubi pływać, a samo wejście do niej sprawia, że od razu tonie.
  • Cecha brak poczucia humoru.png Brak poczucia humoru - Sim nie ma poczucia humoru, więc nie śmieje się z kawałów i sam opowiada kiepskie. Sprzeczne z cechą Poczucie humoru.
  • Cecha charyzmatyczny.png Charyzmatyczny - cecha odpowiednia dla polityków oraz nauczycieli. Sim szybko nawiązuje znajomości oraz rozwija umiejętność charyzmy. Sprzeczne z cechą Przegrany.
  • Cecha dobry.png Dobry - może dawać datki charytatywne, nie lubi zła i złych interakcji. Sprzeczne z cechą Zły.
  • Cecha dusza towarzystwa.png Dusza towarzystwa - Sim uwielbia imprezy i sam robi doskonałe. Sprzeczne z cechą Samotnik.
  • Cecha flirciarz.png Flirciarz - lubi flirtować, Simowie przyjmują flirty od sima z tą cechą wcześniej i lepiej. Sprzeczne z cechą Nieprzystępny.
  • Cecha gderliwy.png Gderliwy - szybko spada mu wskaźnik nastroju i trudno go odbudować. Sprzeczne z cechami gorąca głowa i Podekscytowany.
  • Cecha geniusz.png Geniusz - szybciej uczy się umiejętności, częściej wygrywa w grze w szachy i udaje mu się rozwiązywać to, co na pozór jest nierozwiązywalne.
  • Cecha gorąca głowa.png Gorąca głowa - Sim łatwo się wścieka. Sprzeczne z cechą Gderliwy.
  • Cecha infantylny.png Infantylny - bawi się zabawkami dla dzieci, może wędkować w basenie. Sprzeczne z cechą Nie lubi dzieci.
  • Cecha kleptoman.png Kleptoman - Sim potrafi kraść rzeczy innych.
  • Cecha komputerowiec.png Komputerowiec - lubi komputery, potrafi podkręcać procesor i hackować komputery bankowe. Sprzeczne z cechą Technofob.
  • Cecha leniwy.png Leniuch - nie lubi wysiłku fizycznego, zdecydowanie bardziej woli odpoczywać. Sprzeczne z cechami: Sprawny fizycznie, Zdyscyplinowany.
  • Cecha łatwo się zachwyca.png Łatwo się zachwyca - ekscytuje się prawie wszystkim. Sprzeczne z cechą Arogant.
  • Cecha mól książkowy.png Mól książkowy - czyta i uczy się umiejętności pisania szybciej niż inni Simowie, tworzy bardziej wartościowe dzieła literackie.
  • Cecha neurotyk.png Neurotyk - czasami ma atak histerii co poprawia mu nastrój, często sprawdza umywalki oraz kuchenki.
  • Cecha niechluj.png Niechluj - nie przeszkadza mu panujący brud ani nieświeże jedzenie, lubi wylizywać talerze. Sprzeczne z cechą Schludny.
  • Cecha nie cierpi przyrody.png Nie cierpi przyrody - gdy Sim z tą cechą wychodzi na zewnątrz, ma negatywny nastrójnik. Sprzeczne z cechą Uwielbia przyrodę.
  • Cecha nie cierpi dzieci.png Nie lubi dzieci - nie chce mieć dzieci i nie lubi z nimi przebywać. Sprzeczne z cechami: Rodzinny, Infantylny.
  • Cecha nieokrzesany.png Nieokrzesany - zachowuje się niestosownie w niektórych sytuacjach.
  • Cecha nieprzystępny.png Nieprzystępny - nie lubi flirtów, trudno zdobyć serce sima z tą cechą. Sprzeczne z cechą Flirciarz.
  • Cecha nie spokojny sen.png Niespokojny sen - zdarza się, że się budzi w nocy. Sprzeczne z cechą Śpioch.
  • Cecha niezdara.png Niezdarny - Sim o wszystko się potyka.
  • Cecha nie znosi sztuki.png Nie znosi sztuki - nie lubi wielu obrazów i rzeźb w domu oraz nie odwiedza galerii sztuki. Sprzeczne z cechą Artysta.
  • Cecha odważny.png Odważny - nie boi się niebezpieczeństw, zachowuje trzeźwy umysł w ekstremalnych sytuacjach. Sprzeczne z cechami: Tchórz i Przegrany.
  • Cecha oszczędny.png Oszczędny - wycina z gazet i szuka w internecie talonów na zniżki w sklepach.
  • Cecha pasożyt.png Pasożyt - może wyłudzać od innych jedzenie i pieniądze.
  • Cecha pechowiec.png Pechowiec - nigdy nie będzie miał nic dobrego w życiu. Jedynie gdy zginie wcześniej niż na starość Kosiarz zostawi go, ponieważ nic dobrego w życiu mu się nie przytrafia. Sprzeczne z cechą Szczęściarz.
  • Cecha perfekcjonista.png Perfekcjonista - robi, naprawia, gotuje dłużej, lecz z większą dokładnością, a więc lepszej jakości.
  • Cecha poczucie humoru.png Poczucie humoru - Simy z tą cechą mają do zaoferowania więcej śmiechu niż inne Simy. Sprzeczne z cechą Brak poczucia humoru.
  • Cecha podekscytowany.png Podekscytowany - Sim łatwo się wszystkim ekscytuje, co daje mu pozytywne nastrójniki. Sprzeczne z cechą Gderliwy.
  • Cecha pracoholik.png Pracoholik - dobrze czuje się w pracy, gdy przebywa w pracy wyświetla mu się pozytywny nastrójnik.Gdy spóźni się do pracy lub do niej w ogóle nie pójdzie, dostaje negatywny nastrójnik.
  • Cecha przegrany.png Przegrany - Simowi z tą cechą często będą przydarzały się złe sytuacje w pracy czy szkole. Sprzeczne z cechami: Odważny, Charyzmatyczny.
  • Cecha przewrażliwiony.png Przewrażliwiony - pozytywne rzeczy dają więcej pozytywnego nastroju a negatywne więcej negatywnego.
  • Cecha przyjacielski.png Przyjacielski - lubi zawierać nowe znajomości. Sprzeczne z cechą Złośliwy.
  • Cecha rodzinny.png Rodzinny - lubi czas spędzać z rodziną, chce mieć dużo dzieci i wnuków. Sprzeczne z cechą Nie lubi dzieci.
  • Cecha romantyk.png Romantyk - szuka swojej drugiej połówki z pasją. Lubi romanse i pasjonuje się każdymi związkami miłosnymi. Sprzeczne z cechą Unika zobowiązań.
  • Cecha roztrzepany.png Roztrzepany - często zapomina co miał robić lub co robił. Sprzeczne cechą z Spostrzegawczy.
  • Cecha samotnik.png Samotnik - lubi przebywać w samotności, nie lubi tłumu. Sprzeczne z cechą Dusza towarzystwa.
  • Cecha schludny.png Schludny - przesadnie dba o porządek. Nie korzysta z brudnych rzeczy. Sprzeczne z cechą Niechluj.
  • Cecha wysportowany.png Sprawny fizycznie - szybciej uczy się umiejętności sportu, żyje dłużej. Sprzeczne z cechą Leniuch.
  • Cecha szalony.png Szalony - mówi do siebie, dziwnie się ubiera, może wyśmiać propozycje małżeństwa. Często kąpie się w basenie nie zmieniając ubioru na strój kąpielowy.
  • Cecha szczęściarz.png Szczęściarz - w jego życiu jest więcej szczęśliwych rzeczy - mniej rabunków i pożarów. Sprzeczne z cechą Pechowiec.
  • Cecha śmiałek.png Śmiałek - nie boi się ognia, popisuje się co daje mu nastrójniki pozytywne + wykonuje ekstremalne czynności. Sprzeczne z cechą Tchórz.
  • Trait heavysleeper.png Śpioch - hałas, włamanie, a nawet pożar nie przeszkadza Simowi podczas snu. Nic go nie obudzi. Sprzeczne z cechą Niespokojny sen.
  • Trait goodkisser.png Świetnie całuje - pocałunki Sima z tą cechą są dużo lepsze.
  • Cecha tchórz.png Tchórz - boi się duchów i ciemności. Często mdleje ze strachu. Sprzeczne z cechami: Odważny, Śmiałek.
  • Cecha technofob.pngTechnofob - nie ogląda telewizji, zamiast tego szuka zastępczych form rozrywki np. czyta książki. Sprzeczne z cechą Komputerowiec.
  • Cecha unika nagości.png Unika nagości - Sim nigdy nie będzie goły, nawet podczas kąpieli.
  • Cecha unika zobowiązań.png Unika zobowiązań - Nie lubi być w związku z innymi Simami. Boi się zawrzeć małżeństwo. Sprzeczne z cechą Romantyk.
  • Cecha urodzony kucharz.png Urodzony kucharz - szybciej uczy się gotowania. Nie spali jedzenia.
  • Cecha miłośnik przyrody.png Uwielbia przyrodę - na dworze ma pozytywny nastrójnik, łatwo uczy się wędkowania i ogrodnictwa. Sprzeczne z cechą Nie lubi przyrody.
  • Cecha wegetarianin.png Wegetarianin - dzięki temu, że nie je mięsa, żyje dłużej, na miejscu mięsnych posiłków pojawiają się alternatywne warzywne posiłki np: hamburger z tofu.
  • Cecha wirtuoz.png Wirtuoz - lubi muzykę, uczy się szybciej umiejętności związanych z nią.
  • Cecha wygadany.png Wygadany - błyskawicznie nawiązuje znajomości i przyjaźnie. Sprzeczne z cechą Buntownik.
  • Cecha zdolny wędkarz.png Wytrawny Wędkarz - szybciej uczy się umiejętności wędkowanie.
  • Cecha zdolny ogrodnik.png Zdolny ogrodnik - może rozmawiać z roślinami i je ożywiać, szybko uczy się ogrodnictwa.
  • Cecha złośliwy.png Złośliwy - lubi mieć dużo wrogów, często robi złośliwe rzeczy i czerpie z tego przyjemność. Sprzeczne z cechą Przyjacielski.
  • Cecha złota rączka.png Złota rączka - lubi naprawiać i szybciej opanowuje umiejętność majsterkowania.
  • Cecha zły.png Zły - dobrze czuje się w ciemnościach, cieszy się z cudzego nieszczęścia. Sprzeczne z cechą Dobry.

The Sims 3: Wymarzone podróże

  • Cecha oko fotografa.png Oko fotografa - szybciej uczy się umiejętności fotografia, robi lepsze zdjęcia.
  • Cecha poszukiwacz przygód.png Poszukiwacz przygód - dobrze czuje się w grobowcach lub w miejscach które odwiedza po raz pierwszy.
  • Cecha zdyscyplinowany.png Zdyscyplinowany - szybciej poznaje tajniki Sim Fu, częściej wygrywa sparingi.

The Sims 3: Kariera

  • Cecha ekologiczny.png Ekologiczny - dba o środowisko. Sprzeczne z cechą nie lubi przyrody.
  • Cecha ekscentryczny.png Ekscentryk - lubi coś robić i tworzyć. Jest doskonałym wynalazcą.
  • Cecha spostrzegawczy.png Spostrzegawczy - lepszy w pracy detektywa niż Simowie bez tej cechy. Sprzeczne z cechą roztrzepany.
  • Cecha urodzony handlarz.png Urodzony handlarz - zarabia więcej na transakcjach w komisie.
  • Cecha zręczny rzeźbiarz.png Zręczny rzeźbiarz - wykonuje lepsze rzeźby i szybciej zdobywa umiejętność rzeźbiarstwa.
  • Cecha histeryk.png Histeryk - bardzo emocjonalnie podchodzi do różnych spraw, ma odblokowaną interakcję udaj omdlenie.

The Sims 3: Po zmroku

  • Cecha nieśmiały.png Nieśmiały - Sim z tą cechą czuje się dużo lepiej w towarzystwie swoich przyjaciół; ma opory w poznawaniu nowych osób, czuje dyskomfort w pobliżu nieznanych Simów.
  • Cecha styl gwiazdy.png Styl gwiazdy - z Simami z tą cechą szybciej zaprzyjaźniają się osobistości. Szybciej zdobywa popularność, może naśladować osobistość. Cecha przydatna w karierze gwiazdy ekranu.

The Sims 3: Pokolenia

  • Cecha opiekuńczy.png Opiekuńczy - cecha przydatna w karierze opiekunki dla dzieci. Sim będzie dbał o dzieci.
  • Cecha buntownik.png Buntownik - cecha głównie dla nastolatków. Dzięki niej Sim będzie z łatwością wymykał się z domu, w nocy. Nie będzie miał dużych konsekwencji podczas złego czynu. Sprzeczne z cechą wygadany.

The Sims 3: Zwierzaki

  • Miłośnikzwierzat.png Miłośnik Zwierząt - jak nazwa wskazuje uwielbia wszystkie zwierzaki dzięki czemu ma z nimi szczególnie dobre interakcje.
  • Cecha psiarz.png Miłośnik psów - fascynat tych czworonogów, ma z nimi świetne relacje.
  • Cecha kociarz.png Miłośnik kotów - wielbiciel kotów, potrafi mieć ich całe stado.
  • Cecha koniarz.png Koniarz - miłośnik koni i wszystkiego co z nimi związane.

The Sims 3: Zostań gwiazdą

  • Cecha magnetyczna osobowość.png Magnetyczna osobowość - Simowie z tą cechą muszą być w centrum uwagi innych albo zakończy się to negatywnym nastrójnikem A co ze MNĄ?.
  • Cecha primadonna.png Primadonna - każdy Sim z tą cechą zawsze będzie przekonany że jest najlepszy. Może sobie prawić komplementy albo kazać innym to robić, po usłyszanym komplemencie Sim ma nastrójnik Tak wiem o tym.
  • Cecha urodzony wykonawca.png Urodzony wykonawca - Sim z tą cechą będzie porywający na scenie, rzadziej zdarzają mu się pomyłki, nieudane sztuczki i załamania głosu. Sim z tą cechą może wykonywać interakcję TA-DA!.

The Sims 3: Nie z tego świata

  • Trait Supernatural Skeptic.png Sceptyk nadnaturalności – Simowie, którzy posiadają tę cechę nie lubią niczego co ma jakikolwiek związek z rzeczami paranormalnymi. Preferują rzeczy, które nie są tak dziwne i nie zrozumiałe dla nich oraz sprawią sobie wiele trudu, aby udowodnić nadprzyrodzonym Simom czy na pewno się dobrze z tym czują. Istnieje świat magii i niewyjaśnionych cudów, ale sceptycy nadnaturalności mają to wszystko za nic. Takie rzeczy mogą być interesujące dla niektórych, ale sceptycy nadnaturalności wolą pewność i komfort normalności.
  • Trait Supernatural Fan.png Fan nadnaturalnych – Fani nadnaturalnych uwielbiają wszystko, co dotyczy nadnaturalnych Simów, czy są to wampiry, wilkołaki, czarownicy, czy coś innego! Lubią się kręcić w miejscach gdzie bywają nadnaturalni Simowie i zawsze mają coś szczególnego do powiedzenia, gdy spotykają się z nadnaturalnym Simem twarzą w twarz.
  • Nocny marek.png Nocny marek – Niektórzy Simowie uwielbiają życie nocne i czasami czują potrzebę pójścia w tany. Są zwani nocnymi markami. Chociaż nocne marki mogą być aktywne nocą, nawet nie próbuj wyciągać ich z łóżka przed 10:00.
  • Trait Proper.png Stosowny – Stosowna etykieta była kiedyś bardzo ważna. Na szczęście stosowni Simowie wciąż pamiętają dawne czasy i zachowują się zgodnie z zasadami kodeksu honorowego. A przynajmniej zasadami dobrych manier.
  • Zbieracz cecha.png Zbieracz – Jeśli można coś zebrać, posadzić lub złapać, to Zbieracz jest najlepszym Simem do tej roboty. Zbieracze są szczególnie uzdolnieni w znajdowaniu składników nie z tego świata i zbierają najlepsze plony. Mogą uzyskiwać jeszcze lepsze rezultaty, gdy pracują z rzadkimi materiałami, takimi jak ruda i klejnoty!
  • Trait Brooding.png Zadumany – Zadumani Simowie często nie mogą powstrzymać się przed kontemplowaniem zagadek, tajemnic i sensu życia. Czasami waga tych niezwykle głębokich myśli rozprasza ich uwagę i może faktycznie nieco zwolnić procesy kreatywne.

The Sims 3: Cztery pory roku

  • Trait Loves the Cold.png Uwielbia zimno - Sim rzadziej ulega zamarznięciom. Co ciekawe, nie tworzy konfliktu z Uwielbia upał.
  • Trait Loves the Heat.png Uwielbia upał - Sim rzadziej ulega udarom słonecznym. Co ciekawe, nie tworzy konfliktu z Uwielbia zimno.

Możliwe, że brak konfliktu pomiędzy powyższymi cechami jest powiązana z tym, że Sim może lubić każdą pogodę.

The Sims 3: Studenckie życie

  • Trait Avant Garde.png Awangarda - Z tą cechą sim będzie szybciej rozwijał sztukę uliczną. Będzie lubił oceniać dzieła.
  • Trait Socially Awkward.png Niezręczny towarzysko - Sim wolniej rozwija relacje.
  • Trait Irresistible.png Nieodparty - Sim będzie miał większe powodzenie u innych Simów. Cecha podobna do cechy flirciarz.

The Sims 3: Rajska wyspa

  • Uwielbia pływać.png Uwielbia pływać - Sim szybciej uczy się umiejętności nurkowania. Dodatkowo, gdy jest w wodzie otrzyma pozytywny nastrójnik.
  • Cecha Żeglarz.png Żeglarz - u tego Sima często pojawia się marzenie, by kupić łódkę, przyczepę na łódkę i pal do cumowania łódki. Poza tym, gdy znajdzie się na łodzi otrzyma pozytywny nastrójnik (Działa nawet, gdy sim po prostu płynie wodną taksówką do miasta).

The Sims 3: Skok w przyszłość

  • FanBotow.png Fan botów - Sim będzie szybciej rozwijał umiejętność budowy botów, sprawniej korzystał ze stacji budowy botów i będzie mógł założyć strój Plumbota.
  • Niezrównoważony.png Niezrównoważony - Sim będzie miał urojenia, które mogą permanentnie zmienić jego cechy.

Aktualizacje do The Sims 3

  • Cecha miłośnik motoryzacji.png Miłośnik motoryzacji - Sim uwielbia swój pojazd, tworzy z nim wyjątkową więź i może go nazywać.   

Cechy usunięte

Poniżej są cechy usunięte przed opublikowaniem gry, prawdopodobnie dlatego, że są bardzo podobne do istniejących już cech lub nie są odpowiednie dla pewnych grup wiekowych.

  • Nudny - Brak poczucia humoru.
  • Rozmowny - Wygadany.
  • Świetny Masażysta - Flirciarz.
  • Sknera - Oszczędny.
  • Szybki metabolizm - Sportowiec/Sprawny fizycznie.
  • Uparty - Gorąca głowa.
  • Próżny - Arogant.
  • Wiecznie zmartwiony - Neurotyk.
  • Lubi nagość - usunięte przy ocenianiu gry.
  • Sprośny - usunięte przy ocenianiu gry.

The Sims 4

The Sims 4: Ucieczka w plener

The Sims 4: Spotkajmy się

The Sims 4: Miejskie życie

The Sims 4: Psy i koty

The Sims 4: Zostań gwiazdą

The Sims 4: Wyspiarskie życie

The Sims 4: Życie eko

The Sims Średniowiecze

Cechy

Okno wyboru cech

Fatalne Wady

Cechy legendarne

Cechy legendarne pojawiają się w niektórych misjach, np.: "Wyzwanie Rybaka" (przy rybaku, który chce zupę, o ile nie stchórzymy), "Legendarna Fontanna", Smok w mieście (nazwa naszego miasta) lub Kamień Filozoficzny (tylko czarodziej lub kowal). Te cechy zastępują fatalną wadę oraz dodają sporo korzyści w rozgrywce.

Cechy zwierząt

W serii The Sims zwierzaki też posiadają własne cechy osobowości!

The Sims 3: Zwierzaki

Konie

Psy i koty

The Sims 4: Psy i koty

Psy

Koty