Ten artykuł jest o Simologii. The Sims 2 The Sims 2 (konsole) The Sims 4 Ten artykuł jest/był artykułem na medal.

Aspiracja życiowa – element gry pojawiający się w The Sims 2, jej konsolowych wersjach oraz The Sims 4.

Jest to system pragnień i obaw Simów. Są różne rodzaje pragnień; dla przykładu, Simowie mogą chcieć z kimś porozmawiać, kupić coś lub pouczyć się czegoś.

Za spełnienie aspiracji otrzymują punkty aspiracji, za które można kupić różne niezwykłe przedmioty (nagrody aspiracji) przynoszące powodzenie rodzinie. Wśród nich są takie rzeczy jak drzewko pieniężne, dopalacz nastroju czy eliksir życia.

W interfejsie gry aspiracja reprezentowana jest przez wskaźnik aspiracji, który podwyższa się wraz ze spełnianiem pragnień. Ma on cztery poziomy - czerwony, zielony, złoty oraz platynowy. Simowie z paskiem platynowym nie odczuwają zmiany nastrojów. Jeśli spełnią się jakieś obawy, poziom spełnienia obniża się. Simowie z paskiem czerwonym mają kłopoty z wykonywaniem niektórych czynności i wolno się uczą. Pasek aspiracji maleje wraz z czasem.

The Sims 2

Aspiracje zostały po raz pierwszy wprowadzone do serii The Sims w The Sims 2. Ich realizacja może zostać uznana za jeden z celów gry.

W podstawowej wersji dostępne są:

  • Pogoń za bogactwem.png Pogoń za bogactwem - Twój Sim chce ciągłych awansów, zakupów i dostaw simoleonów. Przykładowe pragnienia: "Kupić rzecz", "Dostać awans", "Ślub z bogatym Simem".
  • Romance.png Pragnienie romansowania - Twój Sim nie może obejść się bez flirtów, kolejnych zdobyczy i nigdy nie będzie chciał założyć rodziny. Przykładowe pragnienia: "Bara-bara z Simem", "Gorące pocałunki", "Poznać kogoś nowego".
  • Knowledge.png Pragnienie zdobywania wiedzy - Twój Sim chce poznawać nieznane, ciągle się uczyć i rozwijać. Przykładowe pragnienia: "Zobaczyć UFO", "Wywinąć się śmierci", "Zdobyć punkt umiejętności".
  • Family.png Pragnienie stworzenia rodziny - Twój Sim chce mieć męża lub żonę oraz dużo dzieci, które będą dojrzewać w rodzinnej atmosferze. Przykładowe pragnienia: "Mieć niemowlę", "Wziąć ślub", "Mieć wnuka".
  • Popularity.png Pragnienie popularności - Twój Sim chce mieć dużo znajomych, przyjaciół i ciągle imprezować. Przykładowe pragnienia: "Zdobyć najlepszego przyjaciela", "Urządzić przyjęcie", "Bawić się świetnie na przyjęciu".
  • Pogoń za dorosłością.png Pogoń za dorosłością - Twój mały Sim chce dorosnąć. Aspiracja ta pojawia się u małych dzieci i dzieci. Po osiągnięciu wieku nastoletniego Simowie wybierają jedną z aspiracji powyżej. Przykładowe pragnienia: "Nauczyć się mówić", "Nauczyć się czytać", "Nauczyć się chodzić", "Dostać 6 w szkole".

Ponadto The Sims 2: Nocne życie wprowadza do gry dwie nowe aspiracje:

  • Pleasure.png Poszukiwanie przyjemności - Twój Sim chce cały czas szaleć po klubach nocnych, grać w karty, bilard i jeść w restauracjach. Przykładowe pragnienia: "Grać w karty", "Pójść na randkę", "Zjeść coś na mieście".
  • Grilled Cheese.png Apetyt na smażony ser - Twój Sim chce jeść smażony ser, rozmawiać o nim z innymi i malować go. Przykładowe pragnienia: "Namalować smażony ser", "Rozmawiać o smażonym serze"; aspirację wprowadza również dodatek Czas wolny.

The Sims 2 na konsole

TS2PS2 Ikona Aspiracja.png

Podobnie jak w podstawowej wersji The Sims 2 w jej konsolowych wydaniach zaimplementowano aspiracje. Niektóre są całkiem nowe, inne identyczne względem oryginalnych wersji lub w jakiś sposób z nimi powiązane.

The Sims 2 na PlayStation 2

Na tej konsoli występują cztery podstawowe aspiracje z oryginalnej gry. Ze względu na brak możliwości posiadania dzieci aspiracja stworzenia rodziny została zastąpiona kreatywnością.

Creativity.png Creativity

Sims with the Creative Aspiration love to experiment in all aspects of their lives. Whether it's inventing new recipes in the kitchen or making sure their wardrobe is at the cutting edge of modern fashion, they're always doing their best to find a creative solution to life's challenges.

TS2PS2 Ikona Popularity.png Popularity

Sims with the Popularity Aspiration desire flocks of friends and killer parties, so if they aren't on the phone, practicing politics, or dancing the night away, they probably should be. Their Aspiration meter will fill with every friend, fair-weather or not, and allow them to live long and famous lives.

TS2PS2 Ikona Knowledge.png Knowledge

Sims with the Knowledge Aspiration want to know everything there is to know about anything. Make sure they have time to study and explore every nook and cranny. Their lives are a simple equation: the more Knowledge, the higher the Aspiration meter and the longer and brainier the life.

TS2PS2 Ikona Romance.png Romance

Sims with the Romance Aspiration crave lots of lovin' with as many different Sims as the can find, so setting aside the time for them to chase those hot prospects is key. Fill their Aspiration meters with hot steamy nights and lust-filled days in order to keep Romance Sims' lives long and exciting.

TS2PS2 Ikona Wealth.png Wealth

Sims with the Wealth Aspiration crave cash, rising to the top of their careers, and just plain expensive stuff. They'll need all of these things in spades to keep their Aspiration eters full and their fiscally minded lives long and happy.

The Sims 2 na GBA

W tym wydaniu aspiracje pomagają w zdobywaniu punktów za wykonanie odcinków.

Friendly.png Friendly

Earn Ratings by having Friend conversations.

Romantic.png Romantic

Earn Ratings by having Romance conversations.

Intimidating.png Intimidating

Earn Ratings by having Intimidate conversations.

The Sims 2 na Nintendo DS

W tej grze aspiracje działają podobnie do bonusów, pomagają Simom osiągać cele.

TS2NDS Ikona Fortune.png Fortune

You earn additional money from hotel guests!

TS2NDS Ikona Popularity.png Popularity

You improve your relationship with other Sims faster!

TS2NDS Ikona Romance.png Romance

Other Sims will be in the mood for romance more often!

Party.png Party

You recover twice as much sanity from using objects!

The Sims 3

Zobacz także: Pragnienie życiowe

W trzeciej części aspiracje nie występują. Zamiast nich obecne są cele życiowe, które jednak nie mają wpływu na pragnienia Simów.

The Sims 4

Dzięki wyborowi aspiracji nasz Sim otrzymuje jedną bonusową cechę powiązaną z daną aspiracją. Ponadto każda kategoria aspiracji odpowiada kilku innym marzeniom, które pełnią funkcję pragnienia życiowego znanego z The Sims 3 z tą różnicą, że można je zmieniać po a nawet w trakcie wypełniania ich.

Lista aspiracji

Kategoria Bonusowa cecha Aspiracja
Ikona Nazwa Opis
Kategoria Dewiacja.png
Dewiacja
Cecha Nikczemny.png
Nikczemny
Aspiracja Wróg publiczny.png Wróg publiczny Ten Sim chce narobić sobie wrogów i stać się słynnym przestępcą!
Aspiracja Wcielenie złośliwości.png
Wcielenie złośliwości Ten Sim interesuje się tylko psikusami i robieniem zamieszania!
Kategoria Fortuna.png
Fortuna
Cecha Żyłka handlowa.png
Żyłka handlowa
Aspiracja Bajecznie bogaty.png Bajecznie bogaty Ten Sim chce się wzbogacić i mieć udaną karierę zawodową!
Aspiracja Pan na włościach.png Pan na włościach Ten Sim chce posiadać największy i najwspanialszy dom!
Kategoria Jedzenie.png
Jedzenie
Cecha Esencja smaku.png
Esencja smaku
Aspiracja Mistrz kuchni.png Mistrz kuchni Twój Sim chce opanować sztukę kulinarną!
Aspiracja Mistrz miksologii.png Mistrz miksologii Ten Sim chce wiedzieć wszystko na temat miksologii!
Ikona Aspiracji Tost z Serem.png Tost z serem Ten Sim chce jeść tosty z serem, rozmawiać i śnić o nich oraz poświęcić im całe swoje życie.
Kategoria Kreatywność.png
Kreatywność
Cecha Myśliciel.png
Myśliciel
Aspiracja Wybitny Malarz.png Wybitny malarz Ten Sim chce, aby jego życie skupiało się na sztuce i malowaniu!
Aspiracja Geniusz muzyczny.png Geniusz muzyczny Ten Sim chce stać się doświadczonym muzykiem i kompozytorem.
Aspiracja Autor bestsellerów.png Autor bestsellerów Ten Sim chce pisać książki i stać się sławnym autorem!
Mistrz Aktorstwa Aspiracja.png Mistrz aktorstwa Ten Sim chce szlifować swoje umiejętności i zostać cenionym aktorem[TS4ZG].
TS4 Ikona Mistrz tworzenia.png Mistrz tworzenia Ten Sim chce zostać ekspertem w dziedzinie wytwarzania[TS4ŻE]!
TS4 aspiracja Pan włóczki.png Pan włóczki W żyłach tego Sima płynie włóczka. Nic go nie powstrzyma przed stworzeniem idealnego wydzierganego przedmiotu[TS4WH]!
Lokalizacja.png
Lokalizacja
Cecha Domownik TS4.png
Własne podwórko
Tubylec (aspiracja).png Tubylec Ten Sim uwielbia miejski styl życia[TS4MŻ].
Aspiracja Tajemnica StrangerVille.png Tajemnica StrangerVille Strangerville skrywa wiele mrocznych sekretów. Ten Sim chce odkryć przyczynę dziwnych zachowań mieszkańców miasta[TS4SV].
Aspiracja Plażowe życie.png Plażowe życie Ten Sim chce zwolnić tempo i cieszyć się życiem na plaży[TS4WŻ].
Kategoria Miłość.png
Miłość
Cecha Uroczy.png
Uroczy
Aspiracja Nieuleczalny romantyk.png Nieuleczalny romantyk Ten Sim chce iść na całość i randkować z różnymi ciekawymi osobami!
Aspiracja Pokrewna dusza.png Pokrewna dusza Ten Sim chce znaleźć swoją "drugą połówkę" i przeżyć razem z nią udane życie!
Kategoria Natura.png
Natura
Cecha Kolekcjoner.png
Kolekcjoner
Aspiracja Niezależny botanik.png Niezależny botanik Ten Sim chce hodować rośliny i stać się ekspertem ogrodnictwa!
Aspiracja Kustosz.png Kustosz Ten Sim chce zebrać wszystko, co świat ma do zaoferowania!
Aspiracja Wybitny wędkarz.png Wybitny wędkarz Ten Sim wie wszystko o wędkowaniu!
Aspiracja Miłośnik natury.png Miłośnik natury Ten Sim chce doświadczyć wszystkiego, co ma do zaoferowania natura[TS4UWP]!
Aspiration TS4 Jungle Explorer.png Odkrywca dżungli Ten Sim chce poznawać dżunglę[TS4PWD].
Producent eliksirów.png Producent eliksirów Ten Sim chce poznać receptury wszystkich eliksirów[TS4KM].
TS4 Ikona Eko-innowator.png Eko-innowator Ten Sim chce stworzyć lepszą, bardziej ekologiczną społeczność[TS4ŻE].
Kategoria Popularność.png
Popularność
Cecha Kontaktowy.png
Kontaktowy
Aspiracja Dowcipniś.png Dowcipniś Ten Sim chce opowiadać dowcipy i stać się słynnym satyrykiem!
Aspiracja Dusza towarzystwa.png Dusza towarzystwa Ten Sim chce urządzać fantastyczne imprezy i brać w nich udział!
Aspiracja Przyjaciel świata.png Przyjaciel świata Ten Sim chce zdobyć jak najwięcej przyjaciół na całe życie!
Aspiracja przywodca stada.png Przywódca stada Ten Sim chce być przywódcą najlepszego klubu w mieście[TS4SS]!
AspiracjaDobryWampir.png Dobry wampir Ten Sim chce przezwyciężyć swoje pragnienie i pozostać człowiekiem jak długo to tylko możliwe[TS4W]!
Gwiazda Światowej Sławy Aspiracja.png Gwiazda światowej sławy Ten Sim marzy o wielkiej sławie[TS4ZG].
Kategoria Rodzina.png
Rodzina
Cecha Domownik.png
Domownik
Aspiracja Udany rodowód.png Udany rodowód Ten Sim chce mieć rodzinę, która osiągnie życiowy sukces!
Aspiracja Duża szczęśliwa rodzina.png Duża, szczęśliwa rodzina Ten Sim chce stworzyć dużą, kochającą się rodzinę!
AspiracjaWampirzyRód.png Wampirzy ród Ten Sim chce mieć rodzinę wampirów[TS4W]!
Aspiracja Superrodzic.png Superrodzic Ten Sim chce być najlepszym rodzicem na świecie[TS4BR]!
Kategoria Sportowe.png
Sportowe
Cecha Szybki metabolizm.png
Szybki metabolizm
Aspiracja Kulturysta.png Kulturysta Ten Sim chce trenować i stać się silny jak tur!
Kategoria Wiedza.png
Wiedza
Cecha Szybko się uczy.png
Szybko się uczy
Aspiracja Sim renesansu.png Sim renesansu Ten Sim chce być dobry w wielu rzeczach naraz!
Aspiracja Mózgowiec.png Mózgowiec Ten Sim chce być zarówno oczytany, jak i posiadać umiejętności praktyczne!
Aspiracja Ekspert komputerowy.png Ekspert komputerowy Ten Sim chce znać się na wszystkim co dotyczy komputerów - od gier, po sposoby szukania pracy!
AspiracjaWampirzyMistrz.png Wampirzy mistrz Ten Sim chce zostać mądrym i potężnym wampirem[TS4W]!
Aspiration TS4 Archaeology Scholar.png Uczony archeolog Ten Sim chce zdobywać wiedzę archeologiczną[TS4PWD].
Czarowanie i czarnoksięstwo.png Czarowanie i czarnoksięstwo Ten Sim pragnie zdobyć wiedzę o tajemnych sztukach magicznych[TS4KM].
Ambitny student aspiracja TS4.png Ambitny student Ten Sim chce uczęszczać na uniwersytet i znaleźć dobrą pracę, ale przede wszystkim zdobywać wiedzę![TS4UN].
Kategoria Zwierzę.png
Zwierzę
Zwierzęca czułość.png
Zwierzęca czułość
Aspiracja Przyjaciel zwierząt.png Przyjaciel zwierząt Ten Sim chce się przyjaźnić ze zwierzętami[TS4PIK].

Lista aspiracji dla dzieci

Kategoria Cecha - nagroda Aspiracja
Ikona Nazwa Opis
Kategoria Kreatywność.png
Kreatywność
Kreatywnie uzdolniony.png
Kreatywnie uzdolniony
Aspiracja Wybitny Malarz.png Fenomen artystyczny Ten Sim marzy o sukcesie w świecie artystycznym!
Aspiracja Motoryczne Biała.jpg
Motoryczne
Fizycznie uzdolniony.png
Fizycznie uzdolniony
Aspiracja Łobuziak.png Łobuziak Ten Sim chce być żwawy i zwinny!
Społeczne Przeź.png
Społeczne
Spolecznie uzdolniony.png
Społecznie uzdolniony
Aspiracja Dusza Towarzystwa TS4.png Dusza towarzystwa Ten Sim chce rozmawiać ze wszystkimi i zdobywać przyjaciół!
Aspiracja Myślenie Przeź.png
Umysłowe
Umyslowo uzdolniony.png
Umysłowo uzdolniony
Aspiracja Mały Geniusz.png Mały geniusz Ten Sim chce być najbystrzejszym dzieciakiem w szkole!

Lista aspiracji z samouczka

Aspiracja
Aspiracja Opis
Dyktator trendów aspiracja.png
Dyktator trendów
Aspiracja pozwala kierować rozwojem Sima,
umożliwia mu także zdobycie punktów satysfakcji,
które można wydać na nagrody.
Malarz.png
Malarz
Szef kuchni.png
Szef kuchni
Sportowiec.png
Sportowiec

Ciekawostki

  • W dodatku Czas wolny można wybrać aspirację drugorzędną - co oznacza posiadanie dwóch aspiracji. Jednakże aspiracja ta ma mniejszy wpływ na Sima.
    • Można wybrać dwie aspiracje ze sobą sprzeczne - Pragnienie stworzenia rodziny i Pragnienie romansowania.
  • W The Sims Simowie nie mają aspiracji, a w The Sims 3 w CAS w dziale "osobowość" po wyborze cech wyświetla się 6 możliwych marzeń, ustalonych na podstawie cech Sima. Zmienia się to dopiero po aktualizacji - od tej pory gracz może wybrać Simowi pragnienie spośród wszystkich możliwych.
  • Aspiracja dotycząca smażonego sera pojawia się wskutek negatywnego użycia jednej z nagród aspiracji - Kuli NowyTySenso. Może być jednak aspiracją drugorzędną bez użycia nagrody.
  • Gdy Sim ma niski wskaźnik aspiracji, może się martwić i płakać albo wykonywać zabawne, niezależne od woli gracza czynności, np. "ukochane dziecko z worka mąki" lub "romantyczny partner ze szczotki". Może również odwiedzić go Terapeuta.
  • Istnieją Simowie, którzy mają ukrytą aspirację (Moc), jednak są to tylko gotowi Simowie stworzeni przez Maxis, np. Juliusz Cezar czy Judyta Doktorek. Samemu nie można stworzyć takiego Sima, jest to możliwe jedynie przy pomocy SimPE. Aspiracja ta jest połączeniem Popularności i Bogactwa.